Mózg każdego z nas, otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów (słuch, wzrok, dotyk, czucie) rozpoznaje je, segreguje i interpretuje oraz porównuje z wcześniejszymi doświadczeniami. Na podstawie tych informacji mózg tworzy odpowiednią do sytuacji reakcję, którą nazywamy reakcją adaptacyjną. Reakcja ta odpowiada za adekwatne i efektywne reagowanie na wymagania otaczających nas realiów – może to być reakcja ruchowa albo myślowa. Integracja Sensoryczna rozpoczyna się już w życiu płodowym i trwa do około 7 roku życia. Jeżeli w tym okresie nie rozwiną się określone umiejętności, to później powstaną trudności i zaburzenia w funkcjonowaniu oraz zachowaniu dziecka.
Na czym polega terapia integracji sensorycznej?
Taka terapia bywa określana mianem „naukowej zabawy”. W trakcie sesji dziecko jeździ na deskorolce, balansuje na kołysce, jest toczone w beczce, huśta się w hamaku albo bawi się w basenie z piłeczkami. To właśnie przez przyjemną dla dziecka zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych i doświadczeń, które płyną do ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację reakcji i działań. Zabawa podczas sesji ma usprawnić pracę systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego. Terapeuta musi stymulować zmysły dziecka i usprawniać jego motorykę – małą i dużą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Do tego typu zabaw potrzebny jest specjalny sprzęt do integracji sensorycznej. Na rynku jest duży wybór, więc bez problemu można dopasować go do potrzeb swoich sesji terapeutycznych.
Przykładowy sprzęt potrzebny do prowadzenia terapii integracji sensorycznej:
- Baseny z piłeczkami
- Woreczki sensoryczne
- Karuzele równowagi
- Różnego typu masażery
- Równoważnie
- Huśtawki terapeutyczne
- Kocyki obciążeniowe
- Beczki terapeutyczne
- Deskorolki terapeutyczne
- Panele sensoryczne
- Zjeżdżalnie rolkowe
- Tunele sensoryczne
- Maty typu „jeżyk”
- Hamaki terapeutyczne
- Kołyski - równoważnie